خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

آشنایی با ترکیبات محصولات مراقبت از پوست: سلولهای بنیادی

سلول های بنیادی یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در مراقبت از پوست هستند

ایده اینکه بتوان از سلول‌های بنیادی انسان برای معکوس کردن کامل اثرات پیری استفاده کرد، بسیار آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. با این حال، علم و حوزه مراقبت از پوست به این سمت حرکت می‌کنند. اما، سلول های بنیادی چه هستند و چگونه در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟ در این مطلب سعی می‌کنیم تا واقعیت‌ها را از تخیل موجود در این حوزه جدا کنیم.

سلول‌های بنیادی یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در مراقبت از پوست هستند و مصرف کنندگان دریافته‌اند که این محصولات نتایج شگفت‌انگیزی دارند. مانند هر پیشرفت جدیدی، ممکن است در مورد این سلول‌ها کنجکاو، سردرگم و نامطمئن باشید. انجام تحقیق در مورد این موضوع، شما را با علم جدیدی آشنا می‌کند که مملو از اصطلاحات و مفاهیم پیچیده‌ای است که به سختی می توان آن‌ها را متوجه شد. اما با درک مفاهیم پایه در این حوزه، شما می‌توانید نهایتا خود تصمیم بگیرید که آیا محصولات مراقبت از پوست حاوی سلول‌های بنیادی برای شما مناسب هستند یا خیر. در ادامه این مطلب، این حوزه را بررسی خواهیم کرد

سلول‌های بنیادی چه هستند؟

بیشتر سلول‌های بدن شما، مانند سلول‌هایی که در ماهیچه‌ها، اعصاب، پوست و ارگانهای داخلی یافت می‌شوند، برای ایجاد و تشکیل سلول‌های مشابه خود تقسیم می‌شوند. سلول‌های بنیادی اما از این لحاظ منحصر به فرد هستند، چرا که بدن از آن‌ها برای ایجاد تقریبا همه انواع سلول‌ها از جمله خود سلول های بنیادی  استفاده می‌کند. به همین دلیل از این سلول‌ها اغلب به عنوان «سلول‌های اصلی» یاد می‌شود که به ترمیم بدن شما کمک می‌کنند.

نقش و تاثیر سلول‌های بنیاد‌ی در زیبایی چیست؟

اگرچه درمان با سلول‌های بنیادی موضوع جدیدی نیست (برای دهه‌ها در پزشکی برای بازسازی بافت از آن‌ها استفاده شده است)، اما در حوزه درمان‌های زیبایی و محصولات مراقبت از پوست یک مفهوم نسبتا جدید به شمار می‌رود. اخیرا این سلول‌ها و نقش آن‌ها در زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. ایده اصلی درباره عملکرد این سلول‌ها به این شکل است که آن‌ها حاوی پروتئین‌ها و آمینواسیدهایی هستند که سیگنال‌هایی را برای بازسازی به سلول‌های دیگر ارسال می‌کنند که این امر اساسا منجر به جوان‌تر شدن پوست می‌شود. با این حال، در حال حاضر هیچ راهی برای زنده ماندن سلول های بنیادی انسانی در محصولات زیبایی وجود ندارد. آن‌ها فقط می‌توانند در محیط طبیعی خود یا در شرایط کنترل شده و خاص آزمایشگاهی زنده بمانند.

این سلول‌ها در محصولات مراقبت پوست زنده نمی‌مانند و به هر حال برای نفوذ به لایه های درونی پوست نیز بسیار بزرگ هستند. بنابراین، آن‌ها نمی‌توانند تاثیر و عملکرد احیا کننده که در محیط طبیعی خود انجام می‌دهند را در یک محصول داشته باشند.

برخی کرم‌ها در چند سال اخیر در آمریکا بسیار خبرساز شدند. این کرم‌ها حاوی پوست ختنه‌گاه نوزادان بودند که در طی ختنه‌های معمول جمع‌آوری شده‌اند. اما چیزی به اسم سلول‌های بنیادی در این محصولات وجود ندارد. در عوض این محصولات حاوی فیبروبلاست‌های هستند که برای رشد، کشت داده می‌شوند که در نتیجه آن، آنتی‌اکسیدان‌ها و فاکتورهای رشد تولید خواهند شد که احتمال داده می‌شود در سلامت پوست موثر هستند.

سلول های بنیادی چگونه عمل می‌کنند؟

محققان هنوز در حال تعیین چگونگی عملکرد و مکانیسم‌های این سلول‌ها برای ترمیم و بازسازی بافت‌های بدن هستند. تا به امروز، مطالعات نشان داده‌اند که این سلول‌ها توانایی دریافت سیگنال‌هایی را دارند که بافت‌های نیازمند ترمیم را به آن‌ها معرفی می‌کنند. هنگامی که آن‌ها در محل مورد نظر قرار گرفتند، شروع به ایجاد سلول‌های مشابه برای جایگزینی سلول‌های آسیب دیده و از دست رفته و همچنین سلول های بنیادی جدید می‌کنند. فاکتورهای رشد نیز به تکثیر نوع جدید سلول و تسریع در بهبود کمک می‌کنند.

تفاوت سلول‌های بنیادی با فاکتورهای رشد چیست؟

فاکتورهای رشد یکی دیگر از جنبه‌های مراقبت از پوست هستند که در سالیان اخیر محبوبیت پیدا کرده‌اند. در حالی که شاید به نظر برسد که فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی نتایج یکسانی دارند، اما یک تفاوت کلیدی در آن‌ها وجود دارد. سلول‌های بنیادی با ایجاد سلول‌های جدید، بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. فاکتورهای رشد اما خود محصول سلول های بنیادی هستند و در جریان خون شما نیز یافت می‌شوند. عملکرد اصلی فاکتورهای رشد کمک به تکثیر سلول‌ها است و به همین دلیل آن‌ها برای تغییر و تبدیل سلولی مناسب و عالی هستند.

منابع سلول‌های بنیادی مناسب برای مراقبت از پوست کدامند؟

این سلول‌ها منابع مختلفی داشته و در هر موجود زنده‌ای از جمله انسان، حیوان و گیاه یافت می‌شوند. با این حال، سلول های بنیادی مورد استفاده در مراقبت از پوست، از منابع گیاهی استخراج می‌شوند و سایر منابع موجود چندان برای این امر موثر نیستند.

سلول‌های بنیادی جنینی

سلول‌های بنیادی جنینی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در علم می‌باشد. چرا که این سلول‌ها از جنین انسان گرفته می‌شود که این امر منجر به از بین رفتن جنین در این فرایند می‌شود. سلول‌های بنیادی جنینی برای مراقبت از پوست و سایر روش‌های پزشکی استفاده نمی‌شوند.

سلول‌های بنیادی انسانی

به دلیل ماهیت خاص و منحصر به فرد این سلول‌ها، بدن انسان دارای تعداد نسبتا کمی از آن‌ها می‌باشد. در واقع این کمبود عرضه باعث می‌شود تا سلول های بنیادی انسانی با توجه به حجم سلول‌های مورد نیاز برای استفاده در محصولات، گزینه مناسبی برای مراقبت‌های عمومی پوست نباشند.

سلول های بنیادی حیوانی

سلول های بنیادی حیوانی نیز برای مراقبت از پوست استفاده نمی‌شوند، آن‌ها عمدتا در مراقبت‌های دامپزشکی و تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. حیوانات نیز مانند انسان‌ها، به دلیل مشابه حجم مورد نیاز، منبع خوبی از این سلول‌ها برای محصولات مراقبت از پوست نیستند. علاوه بر این، تفاوت‌هایی بین سلول های بنیادی حیوانی و انسانی وجود دارد و سلول‌های گونه‌های مخلتف را نمی‌توان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد.

سلول‌های بنیادی گیاهی

سلول های بنیادی گیاهی نیز تفاوت‌های قابل توجهی در مقایسه با سلول های بنیادی انسانی و حیوانی دارند، با این حال آن‌ها دارای خواص قدرتمند و مفیدی برای پوست شما هستند. سلول‌های بنیادی گیاهی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در ترکیب با سایر مواد تقویت کننده سلامت پوست، عملکرد بسیار خوبی دارند. توجه به این نکته مهم است که سلول های بنیادی گیاهی ممکن است به تنهایی باعث بهبود پوست شما نشوند، بلکه این سلول‌ها مکمل‌های عالی برای ترکیب با سایر مواد مراقبت از پوست هستند و می‌توانند باعث بهبود عملکرد و افزایش مزایای آن‌ها شوند.

آیا محصولات زیبایی حاوی سلول‌های بنیادی واقعا کارایی دارند؟

فناوری سلول‌های بنیادی می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی در دنیای پزشکی و فناوری داشته باشد، اما نمی‌توان از سلول های بنیادی انسانی در محصولات آرایشی استفاده کرد. سلول‌های مورد استفاده در صنعت زیبایی از گیاهانی مانند سیب و تمشک مشتق شده‌اند. اما همین موضوع نیز می‌تواند گمراه‌کننده باشد. در حالی که عصاره‌های  گیاهی حاوی سلول های بنیادی قطعا می‌توانند اثر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشند، اما هیچ شواهدی مبنی بر وجود مزایای بالینی که در این محصولات تبلیغ شده و سعی می‌کنند تا باور خریدار را به این سمت سوق دهند، وجود ندارد. همچنین به یاد داشته باشید که سلول‌های بنیادی گیاهی هرگز نمی‌توانند آن عملکردی که در گیاهان دارند را در بدن ما نیز داشته باشند.

انسان موجودی پستاندار است و سیستم بدن ما با گیاهان متفاوت می‌باشد. در نتیجه سلول های بنیادی گیاهی قادر به ایجاد همان سطح بازسازی و ترمیم در بدن ما نخواهند بود. به همین دلیل است که اکثر محصولات حاوی عصاره گیاهی حاوی سلولهای بنیادی، شامل سایر مواد فعال نیز هستند.

اگرچه این سلول‌ها فوایدی برای پوست دارند، اما مصرف‌کنندگان باید در انتخاب این دسته از محصولات دقت کنند. پیشرفت‌های حاصل شده در مراقبت از پوست با استفاده از این سلول‌ها، منجر به برخی ادعاهای نادقیق شده که ممکن است گمراه کننده باشند. سلول های بنیادی موجود در محصولات مراقبت از پوست دارای خواصی هستند که ممکن است پوست شما را بهبود بخشند، اما توجه به مکانیسم عملکرد آن‌ها مهم است. محصولات مراقبت از پوست حاوی سلول‌های بنیادی گیاهی هستند که توانایی ایجاد سلول‌های جدید پوست انسان را ندارند.

خواص موجود در سلول‌های پوستی مشتق شده از گیاه می‌تواند باعث بهبود شفافیت و بافت پوست شما شده و همچنین خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش دهد. بیمارانی که قصد دارند برای ترمیم یا تجدید پوست، سلول های بنیادی خود را تحریک کنند، باید گزینه‌های دیگری مانند لیزر درمانی، آمینو اسیدها، لایه برداری، پپتیدها و یا محصولات رتینوئید را در نظر بگیرند.

آیا سلول‌های بنیادی برای همه انواع پوست مفید هستند؟

آنتی اکسیدان‌ها، پپتیدها و آمینو اسیدهای موجود در این سلول‌ها برای انواع پوست مفید هستند. این مواد فارغ از نوع پوست شما می‌توانند به تغذیه، محافظت و جوان‌سازی سلول‌های پوست کمک کنند. علاوه بر این، سلول های بنیادی دارای ماهیت ملایمی هستند و باعث تحریک نمی‌شوند و در نتیجه استفاده از آن‌ها حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها نیز بی‌خطر است.

کدام محصولات مراقبت از پوست حاوی سلول های بنیادی هستند؟

انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارند که حاوی عصاره و سلول های بنیادی هستند. محصولات رایج حاوی این سلول‌ها شامل پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها، ماسک‌ها و کرم‌ها هستند. ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید، برچسب و اتیکت محصول را بررسی کنید و برای اطمینان هر چه بیشتر، سعی داشته باشید تا محصولات و مارک‌های معتبر با بالاترین کیفیت را خریداری کنید.

چگونه و در چه مواقعی می‌توان از سلول‌های بنیادی استفاده کرد؟

با توجه به مزایای این سلول‌ها، در هر سن و با هر نوع پوستی می‌توانید روزانه از آن‌ها استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که علاوه بر برطرف کردن هر گونه نگرانی خاصی در ارتباط با مواردی مانند خطوط ریز، آکنه، و کدر شدن چهره، برای سبک زندگی شما نیز مناسب باشند. اگر قصد دارید به صورت روزانه از سلول های بنیادی استفاده کنید، همیشه می‌توانید به منظور خرید بهترین محصول برای نیازهای شما، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

کدام مواد در ترکیب با سلول های بنیادی عملکرد خوبی دارند؟

عصاره‌های گیاهی حاوی سلولهای بنیادی با موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید، رتینول و باکوچیول که باعث لایه‌برداری پوست می‌شوند، عملکرد بهتری دارند. این اسیدها سلول‌های مرده پوست و چربی‌های اضافی را از بین می‌برند و سپس عصاره‌های گیاهی باعث تسریع بهبودی و محافظت طبیعی پوست شما می‌شوند.

در هنگام استفاده از سلول های بنیادی باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

در حین استفاده از این سلول‌ها و عصاره‌ها باید از مصرف محصولات مراقبت از پوستی که باعث تحریک پوست شما می‌شوند، خودداری کنید. استفاده از این محصولات در تقابل با مزایای آنتی اکسیدان‌ها، پپتیدها و رتینول مشتق شده از سلول های بنیادی می‌باشد.

آینده سلول‌های بنیادی چگونه خواهد بود؟

صحبت‌ها حول فاکتورهای رشد و اگزوزوم‌ها و همچنین علاقه به سلول‌های بنیادی انسانی روز به روز بیشتر خواهد شد. در حالی که هنوز فناوری برای ترکیب سلول های بنیادی انسانی در محصولات زیبایی وجود ندارد، اما احتمال این موضوع در آینده وجود دارد. ما تنها در مراحل اولیه تحقیق و توسعه هستیم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده، تلفیق علم سلولهای بنیادی و محصولات مراقبت از پوست چگونه خواهد بود.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش