خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

آشنایی با ترکیبات محصولات مراقبت از پوست: سرامید

سرامیدها به حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌کنند

سرامیدها یک ماده موثر ضد پیری برای مراقبت از پوست هستند که می‌توانند با کمک به حفظ رطوبت و شادابی پوست شما، از آن را در برابر خطوط ریز و چین و چروک محافظت کنند. این ماده سد محافظ طبیعی پوست را تقویت کرده و از قرمزی و التهاب جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال یک ماده مراقبت از پوست عالی که بدون احتیاج به نسخه پزشک بتوانید آن را تهیه کنید و قابلیت تقویت همزمان هیدراسیون و مبارزه با پیری را داشته باشد، دلایل زیادی وجود دارد که سرا‌میدها را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

سرا‌میدها چه هستند؟

سرامیدها نوعی اسید چرب هستند که به طور طبیعی در اپیدرم، یعنی بالاترین لایه پوست شما وجود دارد. به هنگام جوانی، سرا‌میدها تقریباً 50 درصد از خارجی‌ترین لایه پوست شما را تشکیل می‌دهند. در واقع این لیپیدهای کوچک به عنوان یک عامل اتصال دهنده عمل می‌کنند و سلول های پوست را در کنار هم نگه می‌دارند. این چربی‌های طبیعی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و به عنوان یک سد محافظ عمل کرده و از نفوذ آلاینده های مضر و محرک به درون پوست جلوگیری می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در آبرسانی و سلامت کلی پوست دارند. سرامیدها به صورت‌های طبیعی یا مصنوعی و در انواع مختلفی از محصولات، برای مراقبت از پوست شما وجود دارند. آنها پوست را سالم، جوان و صاف نگه می‌دارند.

سرا‌میدها چه فایده‌ای برای پوست دارند؟

سرامیدهای طبیعی پوست بر اثر آسیب آفتاب و همچنین روند پیری طبیعی به مرور زمان تحلیل می‌روند. این امر پوست شما را در برابر خشکی آسیب‌پذیر کرده و آن را بیشتر در معرض محرک‌های محیطی قرار می‌دهد. برای اکثر مردم، از دست دادن سرا‌میدها در دهه سوم زندگی اتفاق می‌افتد و با گذشت زمان، از دست دادن مداوم سرامیدها باعث خشکی پوست شده و احتمال بروز چین و چروک، قرمزی یا سوزش بیشتر می‌شود. افزودن سرا‌میدها به روتین مراقبت از پوست شما می‌تواند آنچه از دست رفته را جبران کرده و به معکوس کردن علائم پیری کمک کند.

سرامیدها چگونه عمل می‌کنند؟

برای توصیف سرا‌میدها معمولا به استعاره ملات در بین آجرهای یک دیوار اشاره می‌شود . آن‌ها باعث اتصال سلول‌های پوست به یکدیگر می‌شوند و با تشکیل لایه‌ای محافظ، مانع از دست رفتن رطوبت شده و همچنین از پوست شما در برابر عوامل استرس‌زا محافظت می‌کند. افزودن سرا‌میدها به روتین مراقبت از پوست می‌تواند به تقویت این سد محافظ و بهبود آبرسانی پوست شما کمک کند.

هنگامی که پوست رطوبت کافی داشته باشد، خطوط و چین و چروک آن به حداقل می‌رسد و نتیجه آن پوستی صاف‌تر است. علاوه بر این، با محافظت از پوست در برابر عوامل تحریک کننده، از قرمزی و التهاب  آن جلوگیری شده و پوست سالم‌تر و جوان‌تر نشان نشان داده می‌شود.

استفاده از سرامیدها برای چه افرادی مفید است؟

تمام افرادی که پوست خشک دارند، از جمله افرادی که درگیر اگزما یا درماتیت هستند، می‌توانند از منافع سرا‌میدها بهره‌مند شوند. سرا‌میدها همچنین می‌توانند به افرادی که به دنبال مبارزه با پیری هستند نیز کمک کنند. از مزایای استفاده از سرامیدها برای مراقبت از پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حفاظت در برابر آلاینده ها و محرک های محیطی
  • بهبود حفظ رطوبت و کمک به خشکی کمتر
  • بهبود صافی پوست و کاهش چین و چروک‌های قابل مشاهده
  • کاهش خطر عفونت و بهبود سلامت سلول های پوست

کدام محصولات مراقبت از پوست حاوی سرامید هستند؟

از آنجایی که سرا‌میدها مرطوب کننده هستند، اغلب در کرم‌های مرطوب کننده، کرم‌های شب یا کرم‌های دور چشم یافت می‌شوند. سرامیدها در پاک کننده‌ها، تونرها و سرم‌ها نیز موجود هستند. در تبلیغات اکثر محصولاتی که حاوی سرامید هستند به این موضوع اشاره می‌شود. بجز این می‌توانید به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات زیر باشند:

  • سرا‌میدها
  • سرامید AP
  • سرامید EOP
  • سرامید NG
  • سرامید NP
  • سرامید NS

صحبت با یک متخصص پوست می‌تواند در انتخاب بهترین نوع سرامید مناسب برای شما کمک‌کننده باشد. برخی از سرا‌میدها به عنوان مرطوب‌کننده موثرتر هستند، در حالی که برخی دیگر در ایجاد محافظت عملکرد بهتری دارند. گاهی اوقات، سرا‌میدها با مواد لایه بردار مانند اسید گلیکولیک یا رتینوئیدها ترکیب می‌شوند که این امر منجر به نفوذ بیشتر این مواد به عمق پوست می‌شود. موثرترین محصولات مراقبت از پوست حاوی سرامید در ظروف غیر شفاف و دربسته بسته‌بندی می‌شوند. این اقدام از تجزیه یا انقضای مواد فعال بر اثر قرار گرفتن در معرض نور یا هوا جلوگیری می‌کند.

سرامیدها و سد پوستی

نخستین موضوعی که به هنگام صحبت درباره سرامیدها و مراقبت از پوست به ذهن می‌آید "سد پوستی" است. اگرچه ممکن است تاکنون به این موضوع فکر نکرده باشید، اما سد پوستی مانند اولین خط دفاعی بین شما و محیط عمل می‌کند. یک تشبیه رایج برای رابطه بین سرا‌میدها و سلول‌های پوستی، دیوار آجری می‌باشد. سلول‌های پوست مانند آجر هستند، در حالی که لیپیدها، مانند ملاتی هستند که فضاهای بین آجرها را پر کرده و آ‌ن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند. 50 درصد این ملات را سرامیدها تشکیل می‌دهند.

بنابراین، با کاهش میزان سرامیدها، میزان ملات نیز کاهش پیدا کرده که این کمبود ملات باعث ایجاد حفره‌هایی می‌شود که ورود مواد محرک را آسان‌تر کرده و به خروج آب از لایه‌های زیرین پوست نیز کمک می‌کند، که این امر سد پوستی را ضعیف‌تر می‌کند. این اتفاق می‌تواند به خشکی پوست کمک کرده و باعث خارش و حساسیت شود.  اولین گام در ترمیم سد پوستی در هنگام بروز آسیب، تولید سرامید توسط پوست است. به این ترتیب سرامیدها برای سلامت پوست اهمیت زیادی دارند.

بنابراین، حفظ سد پوستی به شکل بهینه کاملا ضروری است و از آنجا که سرا‌میدها 50 درصد از لیپیدهای سد پوستی را تشکیل می‌دهند، استفاده از یک محصول حاوی سرامید بر روی پوست می‌تواند به بازیابی و حفظ عملکرد سد پوستی کمک کرده وباعث جلوگیری از اتفاقات پس از آن شود. اما، تمام سرا‌میدها یکسان نیستند، بنابراین در ادامه به برخی از انواع مختلف سرامیدها که ممکن است در مراقبت از پوست با آن‌ها برخورد کنید، می‌پردازیم.

سرامیدهای منطبق با پوست

سرامیدها دارای ساختار مشترکی هستند که از ترکیب دو بلوک خاص شامل یک اسید چرب و یک پایه اسفنگوئید ساخته می‌شوند. صدها ترکیب اسیدهای چرب با پایه اسفنگوئیدی وجود دارند که می‌توانند در طیف وسیعی از اشکال و اندازه‌ها باشند. برخی از ساختارهای سرامید به طور طبیعی در گیاهان یا انسان‌ها یافت می‌شوند و سایر سرا‌میدها در آزمایشگاه و از طریق واکنش‌های شیمیایی ساخته می‌شوند.

با وجود اینکه سرا‌میدها 50 درصد از لیپیدهای موجود در سد دفاعی پوست شما را تشکیل می‌دهند، تنها چند مورد خاص از آن‌ها در پوست یافت می‌شوند. به سرامیدهای موجود در پوست خود به چشم قطعات یک پازل نگاه کنید که جهت پر کردن شکاف‌ها و منافذ خالی استفاده می‌شوند. اصطلاح "سرامیدهای منطبق با پوست" از آن جهت استفاده می‌شود که این سرا‌میدها ساختار و جهت‌گیری مشابه با سه سرامید طبیعی یافت شده در پوست شما دارند و می‌توانند قطعات از دست رفته پازل را پر کنند.

 سایر سرامیدها ممکن است از نظر ساختار شبیه به سرامیدهای موجود در پوست باشند، اما دقیقاً شکل یکسان با قطعات پازل گفته شده را ندارند. پوست بسیار حساس است و فقط می‌تواند از سرا‌میدها با ساختار مناسب استفاده کند.

فیتوسرامیدها

روش دیگر برای طبقه‌بندی سرامیدها بر اساس منشاء آن‌ها است. فیتوسرامید، سرا‌میدهایی را توصیف می‌کند که از گیاهانی مانند گندم، ذرت، جو و برنج از طریق فرآیند تخمیر به دست می‌آیند. روش دیگری نیز وجود دارد که در آن سرامیدهای مصنوعی بدون منشاء گیاهی در آزمایشگاه تولید می‌شوند.

 برای تشخیص یکسان بودن یا نبودن ساختار سرامیدها با پوست، توجه به منشأ آن‌ها بسیار مهم است. آن‌ها می‌توانند به گونه‌ای تولید شده باشند که از نظر ساختار مولکولی مشابه پوست باشند. همچنین ممکن است مانند سرامیدهایی که به طور طبیعی در پوست شما یافت می‌شوند، دقیقاً با فضاها و قطعات پازل مطابقت نداشته باشند و در نتیجه کمکی به سلامت پوست شما نکنند.

 

برای استفاده از محصولات پوستی در نظر گرفتن منشا سرا‌میدها اهمیت دارد چرا که همه آن‌ها یکسان نیستند. اغلب سوال می‌شود که برای مراقبت از پوست باید از فیتوسرامیدها استفاده کرد یا سرامیدهای منطبق با پوست؟ و پاسخ این است: هر دو! باید به دنبال سرامیدهایی بود که مشابه سرامیدهای موجود در پوست باشند، زیرا برای پر کردن منافذ موجود در سد پوست مناسب‌تر هستند. همچنین برای تولید سرامید با پیکربندی مشابه پوست، روشی که سرا‌میدها توسط آن ساخته می‌شوند بسیار مهم است. فیتوسرامیدها و سرامیدهای منطبق با پوست، لزوما در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند. برخی از سرا‌میدها می‌توانند هر دو باشند.

نحوه و زمان استفاده از سرا‌میدها

سرامیدها ماده محرک یا آزار‌دهنده نیستند، بنابراین استفاده از آن‌ها تا دو بار در روز بی‌خطر است. اگر از آن‌ها به عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، زمانی که پوست شما هنوز کمی مرطوب است یعنی بلافاصله بعد از استحمام یا شستن صورت خود، می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. این امر به حبس شدن رطوبت در داخل پوست کمک می‌کند. در غیر این صورت، زمان استفاده از سرا‌میدها به محصول مورد استفاده بستگی دارد. ابتدا باید از پاک‌کننده‌ها استفاده کنید، سپس تونر یا سرم خود را به کار ببرید و روی آن یک لایه مرطوب‌کننده قرار دهید. همچنین ممکن است سرا‌میدها را در کرم ضد آفتاب خود نیز پیدا کنید که در این صورت باید در آخرین مرحله از آن استفاده کنید.

 

سرامید در ترکیب با چه مواد دیگری عملکرد خوبی دارد؟

سرامیدها تقریباً در ترکیب با تمام سایر مواد مراقبت از پوست عملکرد خوبی دارند و یافتن آن‌ها در ترکیب با دیگر ترمیم‌کننده‌های پوست رایج است. این موارد موادی هستند که به طور طبیعی در پوست شما وجود دارند، اما ممکن است با افزایش سن، در پوست شما کاهش یابند. ترمیم‌کننده‌های پوست شامل لیپیدهایی مانند کلسترول، گلیسیرین و سایر اسیدهای چرب هستند. سرا‌میدها همچنین اغلب با سایر محصولات محافظ و ضد پیری مانند آنتی اکسیدان ها، پپتایدها، نیاسینامید، اسید لینولئیک یا رتینول ترکیب می‌شوند.

آیا سرامیدها عوارض جانبی دارند؟

سرا‌میدها هیچ تداخل منفی شناخته‌ شده‌ای در ترکیب با سایر مواد مراقبت از پوست و همچنین هیچ عارضه جانبی ندارند. بیشتر اوقات، مواد غیرفعال اضافه شده عواملی هستند که باعث تحریک پوست می‌شوند، بنابراین به دنبال محصولاتی حاوی سرامید و بدون این مواد، مانند عطر یا رنگ باشید. توصیه می‌شود تا زمانی که از ایمن بودن یک محصول اطمینان حاصل نکرده‌اید و از واکنش پوست خود به آن مطمئن نیستید، مقدار کمی از محصول را تست کنید.

آیا سرا‌میدها برای همه انواع پوست ایمن و مفید هستند؟

سرامیدها برای انواع پوست ایمن و مفید هستند. آن‌ها ممکن است به ویژه برای کسانی که پوست خشک یا  حساس دارند مفید باشند، چراکه رطوبت را در داخل پوست قفل کرده و از پوست در برابر حساسیت محافظت می‌کنند. حتی افرادی که پوست چرب دارند یا افرادی که مستعد جوش هستند نیز می‌توانند از سرا‌میدها بهره‌مند شوند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش