خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

چرا باید از محصولات حاوی سیلیکون پرهیز کرد؟

عدم استفاده از سیلیکون در بسیاری از محصولات پوستی

چندین سال از شروع موج تمایل جامعه به استفاده از محصولات Clean Beauty (محصولات سالم و غیر مضر برای سلامت پوست و بدن) میگذرد و در طی این سالها ترکیباتی که زمانی استاندارد در نظر گرفته می‌شدند به درستی زیر سوال رفته اند. یکی از این ترکیبات سیلیکون می‌باشد

در یک طرف بحث، کسانی را داریم که می‌گویند سیلیکون باعث می‌شود پوست تنها ظاهرا، سالم‌تر به نظر برسد بدون اینکه واقعاً به سلامت آن کمک کند.

از طرف دیگر، کسانی را داریم که می‌گویند سیلیکون‌ها از نظر طبی مضر نیستند، بنابراین استفاده از  آنها در محصولات مراقبت از پوست ضرری ندارد.

علم در کدام طرف است؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید

سیلیکون چه ماده‌ای است؟

سیلیکون نام گروهی از مواد نیمه‌ جامد است که از سیلیس ساخته می‌شود. سیلیس جزء اصلی ماسه است. اما این باعث نمی‌شود که بخواهیم آن را به عنوان ماده‌ای طبیعی معرفی کنیم. بلکه برای به‌دست آوردن سیلیکون باید فرایند شیمایی طولانی طی شود.

سیلیکون بیشتر به دلیل پوشانندگی خود شناخته می‌شود. به این معنی که این ماده می‌تواند پوششی سد مانند روی پوست ایجاد کند بدون اینکه راه تنفس پوست را مسدود کند . با این کار، پوست در برابر آب و همین‌طور هوا مقاوم می‌شود. در واقع، سیلیکون را می‌توان نوعی فیلم و پلیمر قابل تنفس توصیف کرد.

سال‌هاست که از سیلیکون در پزشکی استفاده می‌شود. از این ماده می‌توان برای بهبود زخم‌ها استفاده کرد. همچنین برای درمان سوختگی هم می‌توان به سراغ این ماده رفت. سیلیکون می‌تواند در عین اینکه از زخم محافظت می‌کند، به آن اجازه تنفس هم بدهد. در واقع، این ماده باعث می‌شود تا زخم از محیط ایزوله شود و عوامل بیماری‌زا و مستعد ایجاد عفونت به آن نفوذ نکنند.

سیلیکون دارای ساختار منحصر به فردی است که باعث نرم شدن بافت محصولات پوستی می‌شود. در واقع این ویژگی مهمترین دلیل استفاده از این ماده در مرطوب کننده ها و سرمهای پوستی می‌باشد: سیلیکونها باعث یک بافت ابریشمی و سهولت استفاده از محصول می‌شوند و با ایجاد یک لایه  پوشاننده روی پوست، موجب می‌شوند شما تصور می‌کنید، پوستی سالم‌تر و نرم‌تر دارید.

دلایل عدم استفاده از محصولات مراقبت پوستی سیلیکونی چیست؟

با وجود فواید ظاهری که محصولات مراقبت پوستی حاوی سیلیکون دارند، چرا باید از آن اجتناب کرد؟ در ادامه به این دلایل می‌پردازیم

سیلیکون تنها یک لایه پوشش سطحی ایجاد می‌کند

تا زمانی که روی صورت خود زخم بازی نداشته باشید، لزومی برای استفاده از محصولات پوستی حاوی سیلیکون وجود نخواهد داشت. در محصولات آرایشی، سیلیکون استفاده شده یک لایه سطحی روی پوست ایجاد می‌کند و هرگونه ناصافی را از بین می‌برد. این موجب می‌شود تا محصولات مراقبت پوستی حاوی سیلیکون، ظاهرا پوست شما را سالمتر جلوه دهند، اما این تاثیر موقتی است و سیلیکون هیچ تاثیر مثبت واقعی بر روی سلولهای پوست ندارد. به طوری که به محض شستن، دیگر خبری از آن پوست صاف نخواهد بود.

سیلیکون  به سختی شسته می‌شود و در منافذ پوست گیر می‌کند

سیلیکون ماده‌ای آب‌گریز است و آب را جذب نمی‌کند. به این دلیل، می‌توان گفت که محصولات مراقبت پوستی بر پایه سیلیکون، به راحتی آب‌کشی  نمی‌شوند. به همین خاطر، اگر از این‌گونه محصولات استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم پیش از خواب از روغن‌های تمیزکننده پوست استفاده کنید تا تاثیرات سیلیکون را از بین ببرند.

تحریک پوست‌های مستعد آکنه؛ از جمله دلایل عدم استفاده از محصولات مراقبت پوستی سیلیکونی

درست است که سیلیکون می‌تواند یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد کند و باعث باقی ماندن رطوبت شود، اما معایبی هم دارد. سیلیکون باعث جمع شدن چربی روی پوست و جوش زدن می‌شود. این موضوع در افرادی که مستعد جوش زدن و بروز آکنه هستند با شدت بیشتری رخ می‌دهد. چرا که سیلیکون می‌تواند سلول‌های پوست مرده را به دام بیندازد. متخصصان پوست معتقدند که اگر مستعد جوش هستید، بهتر است از محصولات مراقبت پوست حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

سیلیکون در لایه گذاری (layering) روتین پوستی خلل ایجاد می کند

افرادی که علاقه به استفاده از محصولات مراقبتی پوست به صورت چند مرحله و چندلایه دارند، بهتر است به سراغ محصولات حاوی ترکیب سیلیکون نروند. سیلیکون از رسیدن مواد به پوست جلوگیری می‌کند. به زبان ساده‌تر، هر ماده‌ای که برای مراقبت از پوست خود بعد از سیلیکون استفاده کنید، عملا بی‌فایده خواهد بود. به طور کلی، بهتر است از سیلیکون در مرحله آخر از روال مراقبت از پوست استفاده شود.

سیلیکونها فقط یک فیلر هستند و هیچ تاثیر مثبتی در شرایط معمولی برای پوست ندارند

سیلیکون برای استفاده موضعی ایمن است و مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند. اما فقط یک فیلر بوده و تاثیر مثبتی برای پوست ندارند پس دلیلی برای استفاده از آنها وجود ندارد،  اما برای پوشش زخم‌ها یا استفاده در مواقع خاص، مشکلی وجود ندارد.

سیلیکون با محیط زیست سازگار نیست

از جمله مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از محصولات مراقبت پوستی سیلیکونی می‌توان به عدم سازگاری آن با محیط زیست اشاره کرد. سیلیکون دارای تجمع زیستی است. به این معنی که در صورت رها شدن این ماده در طبیعت یا حتی عدم رعایت استانداردها در فرایند ساخت آن باعث آلودگی اقیانوس‌ها و آبراه‌ها می‌شود. و ممکن است تا صدها سال تجزیه نشوند.

در کدام محصولات پوستی سیلیکون وجود ندارد؟

در حال حاضر برندهای زیادی وجود دارند که دیگر از سیلیکون در ساخت محصولات مراقبتی پوست خود استفاده نمی‌کنند. با این حال، اگر به دنبال شناسایی محصولات فاقد سیلیکون هستید، باید روی بسته‌بندی محصول دنبال عبارتی مانند "بدون سیلیکون" بگردید. همچنین می‌توان در بخش ترکیبات تشکیل دهنده هم این موضوع را بررسی کرد. هر ترکیبی که به سیلوکسان ختم شود، نوعی سیلیکون است.

نام‌های رایج دیگر سیلیکون در لوازم آرایشی عبارتند از:

  • دایمتیکون (Dimethicone)
  • سیکلومتیکون (Cyclomethicone)
  • سیکلوهگزاسیلوکسان (Cyclohexasiloxane)
  • استاریل متاکون (Cetearyl Metacone)
  • سیکلوپنتاسیلوکسان (Cyclopentasiloxane)

آیا لزومی برای عدم استفاده از محصولات پوستی سیلیکونی وجود دارد؟

به طور کلی، دلیل خاصی برای استفاده از سیلیکون در محصولات پوستی وجود ندارد. با این حال، استفاده از این محصولات هم آسیبی به پوست شما وارد نمی‌کند. اما اگر به حفظ طبیعت اهمیت می‌دهد، توصیه می‌کنیم محصولات پوستی را انتخاب کنید که سیلیکون ندارند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش