خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

خودآزمایی برای تشخیص سرطان پوست

یکی از راحت‌ترین و موثرترین روش‌ها برای تشخیص سرطان پوست، خودآزمایی است. در خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، فرد سلامت پوست خود را برای پیدا کردن نشانه‌هایی خاص بررسی می‌کند. عموما سرطان پوست در قسمت‌هایی از بدن بروز پیدا می‌کند که بیشتر در معرض نور خورشید هستند. هرچند که این بیماری می‌تواند در هر نقطه از پوست ظاهر شود. به همین خاطر، در زمان خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، هیچ یک از نواحی بدن خود را نادیده نگیرید.

اگر در فرایند خودآزمایی با مشکلی مشکوک مواجه شدید، باید به سراغ یک متخصص پوست بروید تا بیماری شما به‌درستی تشخیص داده شود. پزشکان عمومی نیز می‌توانند برای تشخیص اولیه سرطان پوست به شما کمک کنند و شما را برای درمان به یک متخصص پوست معرفی کنند. همچنین در صورت خودآزمایی، ممکن است شما برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت تماسی، آکنه، راش و سایر بیماری‌های پوستی را نیز تشخیص دهید. در این مطلب با روش خودآزمایی مراقبت از پوست آشنا می‌شویم.

روش انجام خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان

برای خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. بلکه شما می‌توانید تنها با یک آینه قدی بزرگ و یک آینه کوچک دستی، تمام پوست خود را بررسی کنید.

برای بررسی دقیق، به‌صورت برهنه روبه‌روی یک آینه تمام‌قد بایستید.  و از نور کافی  اتاق اطمینان حاصل کنید، سپس به سراغ بررسی کامل پوست خود بروید.

فرایند خودآزمایی پوست برای تشخیص:

  1. روبه‌روی یک آینه بزرگ بایستید و صورت، گردن، گوش‌ها و شکم خود را بررسی کنید. همچنین ممکن است برای بررسی زیر سینه‌های خود، مجبور شوید تا آن‌ها را کمی بلند کنید. جلوی بازوها را نیز بررسی کنید
  2. هر دو بازوی خود را بلند کرده و سپس زیر بغل و سمت دیگر بازوها را نیز نگاه کنید
  3. به هر دو طرف دستان خود توجه کرده و قسمت‌های اطراف ناخن و زیر آن‌ را نیز بررسی کنید
  4. حال روبه‌روی آینه نشسته و سپس ران‌ها، ساق پا و بالای پای خود را بررسی کنید. در این مرحله بررسی ناحیه اطرف ناخن‌های پا را نیز انجام دهید
  5. با استفاده از آینه دستی، پشت ران، ساق پا و پایین ساق را بررسی کنید
  6. ایستاده و سپس از آینه دستی برای بررسی پوست باسن و ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. همچنین در این مرحله می‌توانید از ترکیب آینه دیواری و دستی برای بررسی پوست کمر و پشت گردن استفاده کنید. اگر در بررسی کمر یا سایر قسمت‌های بدن خود مشکل دارید، از شریک یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کند.
  7. از یک آینه دستی برای بررسی پوست سر خود استفاده کنید. اگر حجم موی شما بالا است، باید با دستانتان موهای خود را کنار بزنید
  8. با استفاده از آینه، داخل دهان خود را نیز برای عدم وجود لکه‌های سفید یا سیاه در نواحی لثه، رو و زیر زبان و پشت لب و گونه ها بررسی کنید

در خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان به دنبال چه علائمی بگردیم؟

خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان به‌عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست شناخته می‌شود. طبق نتایج مطالعه‌ای در سال 2019، افرادی که تصور می‌کنند معاینات سرطان پوست بسیار جدی هستند، با احتمال کم‌تری به سراغ معاینات منظم می‌روند. چرا که این افراد تصور می‌کنند که توانایی کافی برای شناسایی تغییرات مشکوک پوستی را ندارند. در خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، شما باید در کنار شناسایی علائم سرطان‌های پوستی، باید به سایر اختلالات پوستی نیز توجه داشته باشید. در طول خودآزمایی، به دنبال تغییراتی در خال‌ها، کک‌ و مک‌ها، خال‌های مادرزادی و علائم جدید باشید. علائمی که نشان‌دهنده عفونت‌های پوستی یا بیماری‌های جدید هستند.

به‌ شکل دقیق، در خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان به موارد زیر توجه ویژه کنید:

  • خال‌هایی که تغییر شکل یا اندازه می‌دهند
  • خال‌هایی با شکل‌های عجیب‌وغریب و حاشیه‌های نامنظم
  • خال‌هایی که چندین رنگ دارند
  • خال‌های حساس، خارشی و در حال خونریزی
  • برآمدگی‌های جدید پوستی که در حال تغییر هستند
  • لکه‌های قرمز یا خاکستری که پوسته‌پوسته شده یا خونریزی می‌کنند
  • لکه‌های پوسته‌پوسته صورتی رنگ که در صورت لمس دردناک است
  • جوش‌هایی که از بین نمی‌روند
  • زخم‌هایی که خونریزی داشته و خوب نمی‌شوند
  • راش‌های جدید و بدون دلیل
  • رشد‌های زگیل‌مانند

خطرات سرطان پوست کدام‌اند؟

با وجود این که بیشتر افراد دارای پوست‌های روشن در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند، اما ریسک این سرطان برای انواع طیف‌های پوستی وجود دارد. درواقع، از هر 5 نفر، 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می‌شود. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افراد رنگین‌پوست  با افزایش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پوست روبه‌رو شده‌اند.

از دلایل افزایش میزان مرگ‌ومیر به علت سرطان پوست در افراد رنگین پوست به موارد زیر اشاره شده است:

  • عدم آگاهی درباره خودآز‌مایی پوست برای تشخیص سر‌طان
  • مشکلات مراقبت‌های بهداشتی
  • تشخیص دیرهنگام یا تشخیص در مراحل پیشرفته بیماری

از آنجایی که تشخیص سرطان پوست با چشم غیر مسلح در پوست‌های تیره‌تر ممکن است سخت‌تر باشد، انجام دقیق خودآز‌مایی پو‌ست به‌صورت شخصی و همچنین معاینات منظم پوست توسط یک متخصص، گام‌های مهمی برای تشخیص زودهنگام سر‌طان به‌شمار می‌آیند.

در چه صورت به کمک پزشکی نیاز دارید؟

اگر هنگام انجام خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، موارد مشکوکی مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به یک متخصص پوست یا پزشک مجرب مراجعه کنید. حتی اگر مشخص شود که نشانه‌های مشاهده شده بی‌ضرر هستند، مشورت با پزشک به شما آرامش خاطر و آموزش‌هایی در مورد نوع علامتی که ممکن است دوباره ظاهر شود، ارائه می‌دهد.

تعداد دفعات لازم انجام خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان

انجمن سرطا‌ن آمریکا و انجمن پوست آمریکا دستورالعمل خاصی را برای خود‌آزمایی پوست برای تشخیص سرطا‌ن ارائه نمی‌دهند، هرچند که بسیاری از کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند که چکاپ پوست در خانه به‌صورت ماهانه انجام شود. با این حال، یک تحقیق در سال 200 نشان می‌دهد که چکاپ ماهانه برای برخی از افراد بسیار دشوار است و به همین خاطر انجام چکاپ به‌صورت یک بار در 2 تا 3 ماه می‌تواند گزینه‌ای معقولانه‌تر باشد.

در نهایت باید گفت که تفاوتی ندارد که شما ماهانه یا چند ماه یک بار چکاپ پوست خود را انجام می‌دهید. مهم‌ترین نکته در این مورد، انجام مداوم خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان است. چرا که ریسک ابتلا به سرطان پوست، یک ریسک مادام‌العمر است که با افزایش سن، بیشتر نیز می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای عادت کردن به انجام خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، این کار را به تقویم خود اضافه کنید.

تعداد دفعات لازم انجام بررسی پوست برای تشخیص سرطان در مطب

با وجود امکان شناسایی عارضه‌های پوستی مشکوک در خودآز‌مایی پوست برای تشخیص سر‌طان، این روش جایگزین معاینه کامل توسط متخصص به‌شمار نمی‌آید. برای درک بهتر، طی یک تحقیق در سال 2021 روی بیش از 1500 بیمار مبتلا به سرطان پوست مشخص شد که بیش از 50 درصد تشخیص‌ها، مربوط به متخصصین بوده است و موارد دیگر توسط پزشک عمومی و یا خو‌دآزمایی تشخیص داده شده‌اند.

از آن‌جایی که سرطان‌های پوست را می‌توان به‌آسانی نادیده گرفت و یا بسیار دیر تشخیص داد، محققان پیشنهاد می‌کنند که معاینه پوست در مطب توسط پزشک متخصص برای کاهش عوارض سرطان و جلوگیری از خطر مرگ انجام شود.

با خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان، از فاجعه جلوگیری کنید

خودآزمایی پوست برای تشخیص سرطان در‌صورتی‌که به‌شدت در معرض نور خورشید هستید یا سابقه سرطان پوست در خانواده و نزدیکان خود را دارید، بسیار مهم است. همچنین انجام این کار برای هر فردی که به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهد نیز مهم است. خودآز‌مایی پوست برای تشخیص سر‌طان زیاد طول نمی‌کشد و اگر بتوانید هر یا دو ماه یک بار آن را انجام دهید، می ‌توانید خطر عوارض ناشی از سرطان پوست یا سایر مشکلات پوستی را به‌خوبی از بین ببرید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش