خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

آشنایی با ترکیبات محصولات مراقبت از پوست: اوره

اوره در محصولات پوستی

اگر به ترکیبات محصولات مرطوب کننده دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که در ترکیبات بسیاری از آن‌ها، اوره وجود دارد. اوره به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و لایه‌برداری در بسیاری از   محصولات پوستی استفاده می‌شود. اوره‌ای که در محصولات مراقبت پوست استفاده می‌شود، به صورت سنتزی در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود. این ماده به صورت طبیعی هم در پوست یافت می‌شود. در این مطلب با دلایل استفاده از اوره در محصولات پوستی آشنا می‌شویم.

عملکرد اوره در مراقبت از پوست به چه صورت است؟

لایه بیرونی پوست اپیدرم نامیده می‌شود و می‌توان آن را به پنج زیرلایه تقسیم کرد. بیرونی‌ترین لایه پوست، لایه شاخی است که از ورود مواد ناخواسته به بدن جلوگیری می‌کند. همچنین این لایه مانع از خارج شدن آب از پوست می‌شود. خاصیت حفظ آب توسط لایه شاخی به دلیل برخورداری از ترکیبات مختلفی به نام عوامل مرطوب کننده طبیعی یا NMF می‌باشد.

از جمله ترکیبات NMF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اوره
  • آمینواسیدهای مختلف
  • اسید لاکتیک
  • پیرولیدون کربوکسیلیک اسید

اوره در انواع محصولات پوستی برای رفع خشکی و درمان برخی حساسیت‌ها مانند خارش بیش از حد پوست استفاده می‌شود. این ماده باعث جلوگیری از تجمع پوست مرده هم در پوست می‌شود و عفونت‌های قارچی پوستی را هم از بین می‌برد. در ادامه با دلایل استفاده از اوره در محصولات پوستی آشنا می‌شویم.

اوره پوست را مرطوب می‌کند

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شد، مشخص شد که پوست خشک را می‌توان با کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی اوره درمان کرد. اوره یک هیومکتانت است به این معنی که آب را از لایه‌های عمیق‌تر پوست و همین‌طور هوای اطراف به داخل پوست میکشد و پوست را مرطوب می‌کند.

اوره از پوست لایه‌برداری می‌کند

اوره به عنوان یک عامل کراتولیتیک شناخته می‌شود. به این معنی که می‌تواند پروتئین کراتین را در لایه بیرونی پوست شما تجزیه کند. این می‌تواند به کاهش تجمع سلول‌های مرده پوست و خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست کمک کند. این خاصیت در محصولات حاوی اوره بیش از 10% وجود دارد

اوره باعث افزایش تاثیر برخی داروها می‌شود

در سال 2013 تحقیقاتی در زمینه اوره و تاثیر آن بر نفوذپدیری داروها انجام شد. بعد از انجام این آزمایش مشخص شد که اوره می‌تواند به نفوذ بهتر برخی داروهای موضعی ماند کرم‌های ضد قارچ یا کورتیکواستروئیدها کمک کند. همچنین در سال 2019 طی تحقیقاتی اثبات شد که اوره باعث افزایش بازدهی برخی داروهای ضد قارچی خوراکی و موضعی برای اونیکومیکوزیس می‌شود. تحقیقات برای بررسی تاثیرات اوره در بازدهی داروها همچنان ادامه دارد.

کرم اوره برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی اوره برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با خشکی، زبری یا پوسته پوسته شدن استفاده می‌شوند.

کرم‌های حاوی اوره توانایی درمان برخی بیماری‌های مربوط به پا را دارند از جمله:

  • پینه
  • میخچه
  • برخی از مشکلات ناخن

از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی اوره می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی زیر هم استفاده کرد:

  • خشکی پوست
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • ایکتیوز
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت پرتویی
  • عفونت قارچی ناخن
  • کچلی پدیس (پای ورزشکار)
  • کراتوز پیلاریس
  • خارش پوست
  • ناخن‌های رشد نکرده

آیا استفاده از اوره عوارض جانبی یا خطراتی دارد؟

چندین سال است که کرم‌ها و پمادهای پوستی حاوی اوره در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سیستم مراقبت بهداشتی اولیه قرار گرفته‌اند. از جمله دلایل قرار گرفتن کرم‌ها و پمادهای حاوی اوره در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از ایمنی بالا و عدم وجود عوارض جانبی
  • اثربخشی بالا
  • مقرون به صرفه بودن

طبق اطلاعات موجود در Cosmetics Info، مطالعات کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان داده‌اند که حتی استفاده از او‌ره در محصولا‌ت پو‌ستی در دوزهای زیاد هم تقریبا بی‌خطر است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی موارد، ممکن است اوره باعث تحریک خفیف پوست و علائمی مانند سوزش، خارش یا سوزش شود. همچنین ممکن است در صورت استفاده از این ماده برخی علائم آلرژیک مانند مشکلات تنفسی یا تپش قلب را تجربه کنید که در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه شود.

استفاده از محصولات پوستی حاوی اوره برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. با این حال، توصیه می‌کنیم اگر برای فرزندتان قصد استفاده از کرم اوره را دارید، حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

درصد اوره استفاده شده در محصولات مراقبت از پوست

محصولات مراقبت از پوست با توجه به نوع و کاربرد خود ممکن است بین 2 تا 40 درصد حاوی اوره باشند. اگر قصد خرید محصولاتی بر پایه اوره را دارید، باید متناسب با نیاز خود به سراغ خرید محصول پوستی مورد نظر بروید.

 

 

کرم یا لوسیونهای حاوی اوره کمتر از 10 درصد

طبق تحقیقاتی که در 2018 انجام شد، محصولات مراقبت از پوست که حاوی کمتر از 10 درصد اوره هستند، معمولا به عنوان مرطوب کننده استفاده می‌شوند. همچنین از این نوع کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توان برای درمان خشکی پوست هم استفاده کرد.

محصولات پوستی دارای اوره با میزان بین 10 تا 20 درصد

کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی که بین 10 تا 20 درصد اوره دارند، دارای عملکرد کراتولیتیک هستند. به این معنی که این کرم‌ها توانایی لایه‌برداری از پوست خشک را دارند و به درمان پوسته پوسته شدن پوست کمک می‌کنند.

از کرم‌های اوره 20 درصد برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود:

  • زبری پوست
  • پینه
  • ترک پاشنه

محصولات پوستی با اوره بیشتر از 20 درصد

محصولات پوستی دارای اوره با غلظت بالاتر از 20 درصد قدرت بالایی در لایه‌برداری دارند. با کمک این محصولات می‌توان انواع قارچ ناخن را درمان کرد. همچنین این محصولات توانایی نرم کردن ناخن‌های ضخیم را هم دارند.

اوره چگونه تامین می‌شود؟

اوره جزء اصلی ادرار پستانداران است. به همین خاطر، ممکن است با خود تصور کنید که اوره مورد استفاده در محصولات پوستی ممکن است از ادرار تامین شود. این در حالی است که در لوازم آرایشی، اوره به صورت سنتزی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. همچنین از اوره مصنوعی برای ساخت شراب و کمک به تخمیر آن هم استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

محصولات مراقبت از پوست حاوی اوره به مرطوب کردن پوست خشک، پوسته پوسته شده و لایه‌برداری از آن کمک می‌کنند. اوره‌ای که در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود، به صورت سنتزی و در آزمایشگاه‌ها تولید شده است. استفاده از این ماده حتی در دوزهای بالا هم مشکلی برای پوست و فرد ایجاد نمی‌کند. با این حال، ممکن است افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، با برخی علائم آلرژیک مواجه شوند.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش