خانه | وبلاگ مصرف کنندگان

مراقبت از پوست حساس | نکات + کامل‌ترین روتین مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست حساس باید روتین منظمی داشت

آیا می‌دانید که تقریبا 70 درصد افراد به‌صورت خودآزمایی به این نتیجه می‌رسند که پوست حساسی دارند؟ اگرچه پوست همه افراد ممکن است پس از تعامل با برخی از مواد واکنش نشان دهد، اما افرادی که پوست حساس دارند، عموما واکنش های مزمن و مداوم به مواد خاصی را تجربه می‌کنند که در شرایط معمولی نباید باعث واکنش شوند. طبق نظر متخصصان پوست، این وضعیت به‌عنوان درماتیت تماسی تحریک‌کننده شناخته می‌شود. در حالی که هیچ راهی برای درمان کامل حساسیت پوست وجود ندارد،‌ اما برخی روش‌ها می‌توانند با اثربخشی بالا، میزان حساسیت پوست شما را مدیریت کنند. در این مطلب نگاهی عمیق به مراقبت از پوست حساس و موارد مرتبط با آن خواهیم داشت.

چه چیزی باعث ایجاد پوست حساس می‌شود؟

به‌طور کلی تا به امروز، علت دقیق حساس بودن پوست مشخص نشده است. اما بسیاری از موارد پوست حساس، با تفاوت‌هایی کوچک در بیرونی‌ترین لایه پوست همراه بوده‌اند؛ لایه شاخی که به‌عنوان سد پوستی نیز شناخته می‌شود و در قسمت بیرونی اپیدرم شما قرار دارد. وظیفه اصلی این لایه، محافظت از لایه‌های عمیق‌تر پوست، حفظ رطوبت و ذخیره مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، کلسترول و سرامید‌ها است. حال باید گفت افرادی که پوست حساس دارند، پوستی با سد دفاعی ضعیف دارند که نمی‌تواند از نفوذ مواد محرک به لایه‌های عمیق پوست جلوگیری و یا مواد مغذی مورد نیاز را ذخیره کند.

علائم پوست حساس

برای مراقبت از پوست حساس، آشنایی با علائم آن یک ضرورت به‌شمار می‌آید. از جمله علائم اصلی این عارضه پوستی می‌توان به گزگز، سوزش، درد، خارش شدید و مداوم اشاره کرد. از آنجا که این علائم می‌توانند ناشی از طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر نیز باشند، به همین خاطر برای تشخیص پوست حساس بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تفاوت‌های پوست حساس و پوست تحریک‌شده

یکی دیگر از نکاتی که در مراقبت از پوست حساس باید به آن توجه داشت، تفاوت میان این نوع پوست و پوست تحریک‌شده است. به‌طور کلی پوست حساس به این معنی است که این ارگان از بدن شما نسبت به برخی مواد بیش از حد معمول واکنش نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر، این مواد واکنش خاصی در پوست دیگر افراد ایجاد نمی‌کنند. از طرف دیگر، نشانه‌ها و دلایل ایجاد پوست تحریک‌شده، برای تمام افراد یکسان است. برای مثال، لایه‌برداری بیش از حد پوست، یکی از دلایلی است که می‌تواند پوست تمام افراد را تحریک کند.

پیشنهاد می‌شود قبل از این که بر اساس برخی نشانه‌ها، نتیجه گیری که پوست حساسی دارید، روتین مراقبتی فعلی و روش برخورد با پوستتان را تغییر دهید. چرا که ممکن است شما پوست حساسی نداشته باشید و صرفا پوستتان را با استفاده از برخی مواد و روتین فعلی خود، تحریک کرده باشید.

7 نکته مهم برای مراقبت از پوست حساس

مراقبت از پوست حساس باید کاملا اصولی انجام شود. مراجعه به متخصص پوست و استفاده از دارو می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مراقبت از پوست‌های حساس باشد. اما باید بدانید که با رعایت برخی نکات مراقبتی، شما همچنان می‌توانید از سوزش، درد، خارش و سایر علائم پوست حساس خلاص شوید. در ادامه برای افرادی با پوست حساس، 7 نکته مراقبتی را مرور می‌کنیم.

محرک‌های خود را بشناسید

برخی از محرک‌ها می‌توانند علائمی مانند قرمزی، تحریک و خارش در پوست‌های حساس را مانند پوست افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما بدتر کنند. محرک‌های پوست هر فرد می‌تواند با فردی دیگر متفاوت باشد. به همین خاطر برای شناسایی دقیق محرک‌های پوستی، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. به‌طور کلی، از رایج‌ترین محرک‌ها برای پوست حساس می‌توان به برخی ترکیبات در محصولات مراقبتی پوست مانند عطرها،‌ رنگ‌های مصنوعی و پارابن‌ها اشاره کرد. عوامل محیطی مانند گردوغبار و دود نیز می‌توانند باعث تحریک پوستی شوند. شایان‌ذکر است که شرایط پوست حساس با کمبود خواب، استرس و تغذیه نامناسب نیز می‌تواند بدتر شود. بعد از شناخت محرک‌های پوست، باید برای کاهش و یا مدیریت آن‌ها تلاش کنید.

از محصولات مخصوص مراقبت از پوست حساس استفاده کنید

همان‌طور که عنوان شد، مراقبت از پوست حساس فرایندی پیچیده دارد. در این مسیر شما باید از محصولات مخصوص پوستهای حساس استفاده کنید. به همین خاطر، شما باید همواره به دنبال محصولات مراقبتی باشید که با برچسب "مناسب پوست حساس" عرضه می‌شوند. این محصولات عموما ضد حساسیت، ملایم و با قدرت کم‌تر هستند. برای خرید محصولات مخصوص مراقبت از پوست حساس، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که تنها تعداد محدودی ترکیبات کاملا طبیعی در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

از خرید محصولاتی که حاوی موادی مانند سدیم لوریم سولفات، مواد نفتی، پارابن‌ها، فتالات‌ها و رنگ‌های مصنوعی هستند، پرهیز کنید. همچنین برای این افراد، استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی نیز توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، محصولاتی حاوی آلوئه‌ورا، شی باتر، روغن نارگیل، اسید هیالورونیک، بابونه، روغن تخمه آفتابگردان و ویتامین E به علت آرام‌بخش بودن برای پوست، می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشند.

تعداد محصولات مراقبتی خود را محدود کنید

ترکیب مواد درون برخی از محصولات مراقبت از پوست حساس می‌تواند نتیجه نامناسبی داشته باشد و برخی علائم را ایجاد کند. به همین خاطر، پیشنهاد می‌شود که تعداد محصولات مراقبتی پوست حساس خود را محدود کنید تا با یکدیگر تداخلی نداشته باشند. چرا که شما برای مراقبت اصولی از پوست حساس خود، تنها به یک پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب نیاز دارید. در صورت نیاز به لایه‌برداری نیز می‌توانید به سراغ محصولاتی بروید که از لایه بردارهای شیمیایی ملایم، به‌جای لایه‌بردارهای فیزیکی مانند گرانول استفاده می‌کنند.

برای استفاده از محصولات جدید عجله نکنید

اگر قصد اضافه کردن محصول جدید برای مراقبت از پوست خود را دارید، این کار را به تدریج انجام دهید.  باید توجه کرد که شما این محصول و نتیجه استفاده از آن‌ را به‌صورت کامل نمی‌شناسید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که در استفاده از محصولات جدید آهسته پیش بروید تا ناگهان پوست شما دچار مشکلات شدید نشود. همچنین استفاده موردی از محصولات جدید، به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز علائم جدید، بتوانید محصولاتی که مشکوک هستند را شناسایی کنید.

برای آزمایش محصولات مراقبتی جدید، می‌توانید در هر روز، تنها یک ناحیه از پوست خود را به این محصولات آغشته کنید. در این صورت، اگر ناحیه مورد نظر علائم خاصی بروز نداد، می‌توانید از محصول به‌صورت روزانه برای تمام پوست خود استفاده کنید. باید اشاره کرد که آزمایش اشاره شده باید بین 2 تا 3 هفته طول بکشد.

با پوست حساس خود مهربان باشید!

پاک‌سازی و لایه‌برداری میتوانند  برای پوست حساس شما بسیار مضر باشند. چرا که با انجام این دو کار، پروتئین‌ها و چربی‌های ضروری سد پوستی شما از بین می‌روند. هنگام استفاده از این دسته از محصولات تنها از لمس دستان خود استفاده کنید. فشار محکم یا اسکراب صورت می‌توانند پوست حساس شما را تحریک کنند. چرا که سد پوستی شما ضعیف است و هرگونه فشار بیش از حد می‌تواند مواد را وارد لایه‌های عمیق‌تر پوست شما کند.

به دلیل حساس بودن پوست، پیشنهاد می‌شود تا در هر هفته، برای یک تا دو بار از محصولات ملایم برای لایه‌برداری پوستتان استفاده کنید. هرچند که در همین دفعات نیز باید به‌جای استفاده از لایه‌بردارهای حاوی گرانول های فیزیکی، به سراغ لایه‌بردارهای شیمیایی ملایم بروید.

استحمام کوتاه با آب گرم

استحمام با آب گرم و برای مدتی طولانی، قطعا لذتبخش است؛ اما به پوست حساس شما آسیب وارد می‌کند. به همین خاطر یکی از نکات مهم مراقبت از پوست حساس، کاهش زمان استحمام با آب گرم به حدود 10 دقیقه است. این کار با حفظ روغن‌های طبیعی لایه بیرونی پوست، سلامت آن را حفظ می‌کند. همچنین صابون مصرفی شما باید فاقد هرگونه رنگ، عطر و ... باشد. چرا که این مواد می‌توانند پوست حساس شما را تحریک کنند.

اگر قصد استحمام روزانه را دارید، تمرکز خود را روی شست‌وشوی نواحی دارای غدد تعریق مانند کشاله ران، باسن، زیر بغل و ... بگذارید. چرا که این نواحی به شست‌وشوی روزانه نیاز دارند و نواحی دیگر را می‌توان برای یک تا دو بار در هر هفته نظافت کرد. همچنین پس از اتمام استحمام، از مرطوب‌کننده برای افزایش رطوبت تمام بدن خود استفاده کنید.

در صورت واکنش نامناسب پوست، دست نگه دارید

احتمالا در مسیر مراقبت از پوست حساس، این مورد برای شما پیش بیاید که پوستتان واکنش نامناسبی نشان دهد. در این صورت باید آرامش خود را حفظ کرده و دست نگه دارید. در این شرایط، اگر محصول جدیدی به روتین مراقبتی خود اضافه کرده‌اید، باید آن را برای مدتی کنار بگذارید. از طرف دیگر، باید به پوست خود زمان بدهید تا دوباره سلامت خود را به دست آورد و به حالت تعادل برسد. در صورت رعایت تمام نکات، اگر همچنان پوست شما واکنش نامناسبی نشان می‌دهد، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین روتین مراقبت از پوست حساس

مراقبت از پوست حساس باید طبق روتینی کاملا اصولی، منظم و دقیق انجام شود. چرا که کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث تشدید علائم پوست‌های حساس شود. بهترین روتین مراقبت از پوست حساس شامل مراحل پاک‌سازی، تونر، استفاده از مرطوب‌کننده، لایه‌برداری و محافظت در برابر آفتاب می‌شود. در ادامه با بهترین روتین و مراحل آن آشنا می‌شویم.

پاک‌کننده

برای مراقبت از پوست حساس، استفاده از پاک‌کننده‌ها به‌صورت روزانه توصیه می‌شود. البته استفاده مکرر در یک روز می‌تواند سد پوستی شما را از بین ببرد و از طرف دیگر، استفاده کم از پاک‌کننده‌ها نیز می‌تواند منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست و مسدود شدن منافذ پوست شود. در میان تمام پاک‌کننده‌ها، محصولات دارای ژل و کرم برای پوست‌های حساس بهترین انتخاب هستند. برای استعمال پاک‌کننده، به دستمال یا ابزار دیگری نیاز ندارید؛ بلکه می‌توانید تنها از نک انگشتان خود کمک بگیرید. پس از استعمال، پوستتان را با آب خنک بشویید و آن را با یک حوله نرم کاملا خشک کنید.

تونر

تونرهای قابض (Astringent Toners) می‌توانند سد ظریف پوست را از بین ببرند. این مورد در تونرهای حاوی الکل شدت بیشتری دارد. به همین خاطر برای مراقبت از پوست حساس خود می‌توانید از میست صورت استفاده کنید. این محصولات به پوستتان آرامش می‌بخشند و در عین حال آسیبی به لایه بیرونی آن وارد نمی‌کنند.

مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که برای پوست‌های حساس فرموله شده است و حاوی اسیدهای چرب، روغن نارگیل، کره شی، ویتامین E، اسید هیالورونیک و روغن جوجوبا باشد. بعد از تمیز کردن پوست و قبل از خواب، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. باید اشاره کرد که عموما لازم نیست شب‌ها قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، پوست خود را تمیز کنید.

لایه‌برداری

همان‌طور که اشاره شد، افراد دارای پوست حساس نمی‌توانند بیشتر از یک تا دو بار در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنند. همچنین برای محصولات لایه‌بردار، باید به‌جای محصولات حاوی گرانول، به سراغ محصولات حاوی مواد شیمیایی لایه‌بردار بروند.

ضد آفتاب

بیشتر ضد آفتاب‌های بازار حاوی موادی مانند پارابن و یا مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای پوست حساس مضر باشند. به همین خاطر، بهترین ضد آفتاب برای پوست‌های حساس، بر پایه مواد معدنی طبیعی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند.

استفاده از ماسک‌های صورت برای تسکین و آرامش پوست شما

اگر به دنبال تسکین درد پوست حساس خود هستید و می‌خواهید حس آرامش را تجربه کنید، ماسک‌های صورت گزینه‌ای عالی برای شما هستند. به دنبال ماسک‌هایی باشید که در آن‌ها از مواد آرام‌بخش استفاده شده است و برای یک بار در هفته، از ماسک‌ها استفاده کنید.

درمان‌های ضد پیری برتر برای پوست‌های حساس

پوست حساس به برخی از درمان‌های ضد پیری به‌خوبی پاسخ می‌دهد. قبل از افزودن روغن یا سرم ضد پیری با یک متخصص پوست مشورت کنید. نه تنها متوجه خواهید شد که محصول مورد نظر برای پوست شما مناسب است یا خیر، بلکه متخصص پوست بهترین محصولات را برای مقابله با پیری نیز به شما توصیه می‌کند.

 

برای مراقبت از پوست حساس تنها نظم کافی نیست!

قطعا مراقبت از پوست حساس به نظم بالایی نیاز دارد. اما در کنار منظم بودن، شما باید از بهترین محصولات مراقبتی استفاده کنید، روتین دقیق و علمی داشته باشید و حتما از یک متخصص در زمینه پوست برای روتین خود مشورت بگیرید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش